Portfolio mediavaardigheden

Dit vak rond je af met een portfolio. Hieronder vind je algemene informatie die van belang is voor een portfolio. Zorg ervoor dat jouw portfolio voor mediavaardigheden hieraan voldoet.

Je portfolio voor mediavaardigheden dient minimaal aan te tonen dat je de volgende vaardigheden beheerst:

  • WordPress:
    • nieuwe pagina’s aanmaken
    • berichten aanmaken
    • templates wijzigen
    • achtergrondkleur wijzigen
    • foto invoegen
    • video invoegen;
  • Photoshop:
    • twee afbeeldingen gebruiken om een nieuwe afbeelding te maken
    • foto’s retoucheren
    • een element op een foto selecteren
    • een element op een foto transformeren
    • een element op een foto verplaatsen
    • kleur bewerken
  • Moviemaker:
    • een filmpje openen
    • een filmpje splitsen
    • een intro toevoegen
    • aftiteling toevoegen
    • tekst toevoegen
    • geluidsfragment toevoegen.
  • Audacity:
    • geluidsfragment converteren vanaf Youtube in mp3
    • twee geluidsfragmenten samenvoegen tot een fragment
    • voiceover toevoegen
  • Prezi:
    • een Prezi-account aanmaken
    • een presentatie maken op basis van een door Prezi aangeboden template
    • pagina’s toevoegen
    • foto’s invoegen
    • video invoegen
    • uploaden naar Prezi en live zetten

Het portfolio lever je aan in word. Laat per onderdeel zien:

  • De stappen om tot het eindresultaat te komen in de vorm van screenshots
  • Het eindresultaat in de vorm van screenshots
  • Korte toelichting per screenshot: wat zie je op dit screenshot?

Maak daarbij screenshots van de ‘voorkant’ (dat wat de eindgebruiker ziet) en maak screenshots van de ‘achterkant’ (de back office). De echte producten hoef je niet in te leveren.

Wat is een portfolio?

Je kunt een portfolio zien als jouw persoonlijke visitekaartje. Met een (digitaal) portfolio kun je jezelf presenteren en laten zien wat jouw vaardigheden zijn.

Wanneer heb je een portfolio nodig?

Er wordt vaak gedacht dat alleen grafisch ontwerpers en fotografen een (digitaal) portfolio nodig hebben. Je ziet bijvoorbeeld regelmatig dat schilders en designers hun werk bij zich hebben in een grote beschermhoes.

Echter…niets is minder waar! Ook als je solliciteert naar een stageplaats of fulltime baan op het gebied van Communicatie of online Marketing is een portfolio heel belangrijk. Zorg ervoor dat je de inhoud van jouw portfolio afstemt op de stageplaats of baan waarnaar je solliciteert.

Geef inzicht in jouw ontwikkelproces

Soms bevat een portfolio slechts ‘eindproducten’ van opdrachten die gemaakt zijn. De tussentijdse ontwerpen en schetsen die gedurende het proces gemaakt zijn, worden vergeten of, erger nog, bewust weggegooid. Dat is zonde. Juist in die ontwerpen en schetsen kan iemand je de ontwikkeling en groei zien die jij als (aankomend) communicatieprofessional hebt doorgemaakt. Het proces is voor veel opdrachtgevers en werkgevers vaak belangrijker dan het eindproduct.

Sta open voor feedback

Durf je geen inzicht in jouw ontwikkelingsproces te laten zien? Dan is dat is voor sommige werkgevers en opdrachtgevers vaak een signaal dat je bang bent voor feedback. En sommige mensen zouden kunnen concluderen dat jij weinig groeipotentie hebt.

Portfolio eisen

Er is niet één specifieke succes formule die voor alle portfolio’s geldt. Wel zijn er enkele basis principes waaraan een goed portfolio moet voldoen. Denk daarbij aan:

Jouw werk centraal

Zorg ervoor dat jij je eigen vaardigheden en stijl toont. Beschouw jouw digitaal portfolio als een persoonlijk visitekaartje en blijf daarom dicht bij jezelf.

Geef uitleg bij elke onderdeel

Beschrijf bij elk onderdeel in jouw portfolio wat het verhaal achter jouw beeldmateriaal is. Geef tekst en uitleg over de achtergrond bij de opdracht, wat je daarmee gedaan hebt en (hoe en) waarom jij jouw keuzes hebt gemaakt.

Variatie in jouw werk

Varieer in de onderwerpen die jij laat zien. Kom niet met alleen werkstukken uit jouw opleiding aan, maar geef ook inzicht wat jij maakt in jouw vrije tijd.

Groepswerk of individueel werk

Werk dat je tijdens jouw opleiding of studie maakt, is soms gerealiseerd in projecten of in groepen. Neem zowel individueel als groepswerk op. Geef bij deze groepsprojecten aan wat jouw rol was binnen de projectgroep. Bij Mediavaardigheden werk je individueel.

Jouw inspiratiebronnen

Laat in jouw portfolio ook zien waar jij jouw inspiratie vandaan haalt. Welke (bekende) personen zijn jouw voorbeelden? Wat inspireert jou tot het maken van jouw ontwerpen en waarom juist in die specifieke stijl?

Dit toont aan jouw (stage)opdrachtgever een goed beeld van hoe jij bezig bent met jouw opleiding en werk. Tevens geeft dit aan of jij ook op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen in jouw vakgebied.

Lever netjes afgewerkte materialen in

Het spreekt voor zich dat je alle onderdelen goed verzorgt. Indien je bijvoorbeeld verwijst naar een website, dan moet je zorgen dat alle linkjes naar de website en de linkjes op de website werken. Indien je een papieren print inlevert, dan moet er voor zorgen dat jouw naam (en eventueel emailadres en telefoonnummer) erop staat. Zo kan een potentiële opdrachtgever direct contact met jou opnemen.